Finland og Sundhedsplatformen

30.8.2019

“Finland og Sundhedsplatformen”

https://yle.fi/uutiset/3-10700107

Sundhedsplatformen fungerer dårligt i Finland – præcist som hos os. Og præcist som hos os, får de at vide at det værste er overstået, og at indenfor måneder, kommer det til at fungere godt. Har vi hørt det før?
Jeg er ikke så god til finsk, så jeg har ladet Google Translate fungere, med de problemer som det giver.

Tre lægeres dumme estimat af et kæmpesystem på 600 millioner dollars: Stadig ufuldstændigt bør ikke udvides andetstedsApotti planlægger at tage de spørgsmål, personalet rejser alvorligt. Alle problemer vil blive løst i løbet af det indeværende år.Abbeden projekt27. marts, 2017 kl. 16:39Opdateret 28. marts, 2018 kl. 14.41

Ifølge læger på Peijas Hospital i Vantaa, bør Apotia-patientinformationssystemet (der flyttes til en anden service), der blev lanceret i november, ikke indsættes andre steder. Læger fortæller Yle, at der stadig er store mangler i systemet, der er langsomt at rette op.Læger vurderer, at deres arbejdsevne med Apot er faldet med 20 til 30 procent på grund af kompleksiteten, ufuldstændigheden og vanskeligheden ved at bruge systemet.Yle har interviewet tre Peijas-læger. To af dem ønsker at forblive anonyme, fordi emnet er følsomt, og medarbejderne er blevet instrueret ved sofaborde om ikke at tale om problemer udad.Det grundlæggende problem er, at lægenes tid i stigende grad bruges på computerklap og “sekretærarbejde”, hvilket resulterer i markant mindre patientpleje end før.– Det tager for meget tid at bruge Apot. De samme oplysninger skal indtastes mange gange. Det er vanskeligt at ordinere til yderligere undersøgelser, og listen over lægemidler er underligt decentraliseret, hvilket komplicerer administrationen af medicinen. Mængden af papirarbejde er næsten dobbelt så stor som den førstnævnte, siger en læge i Peijas.Ifølge læger var der mange forventninger og forhåbninger til Apott, men nu er den overvældende følelse skuffelse. På forhånd var systemet fremstillet af US Epic overophedet. Det blev lovet at fremskynde behandlingskæder og strømline behandlingen.I øjeblikket er effekten helt modsat. Det vigtigste spørgsmål med hvide jakker er, hvordan et system med så mange bugs er bragt til Finland.

HVAD DEN GÅR GLIP AF: FORVIRREDE LÆGEMIDDELLISTER OG SOLID ORDINERINGSPRAKSIS

Der er to værste problemer: forvirrede medicinlister og over-the-counter rammer. Læger er især irriterede over, at Apotti insisterer på en servicekontakt, hver gang en patients problemer diskuteres efter en kort note i den medicinske rapport.“På grund af statistikken og mulig fakturering er denne procedure forståelig, men stiv logning tager meget mere tid fra lægen end før, og man kan spørge, om det er fornuftigt at bruge lægens dyre arbejdstid på denne måde,” siger en læge i Peijas.Når en læge ordinerer patientpleje hos Apot, såsom medicin og billeddannelse, bliver han eller hun nødt til at bestemme yderligere undersøgelser, f.eks. Tidspunktet for prøveudtagning.– Før blev patientens endelige vurdering dikteret, og sekretæren reserverede tid til at fortsætte. Den tid, det tager at foretage yderligere aftaler, tager doktorens arbejdstid, men sekretæren skal stadig tage forbehold. Så det er som at udføre dobbeltarbejde her, siger en læge i Peijas.

Patientoverførslen er også langsom. Ifølge læger er det kun én person ad gangen, der kan håndtere en patients problemer i systemet. Hvis lægen skriver eller dikterer patientens tekst eller på anden måde ordrer, er rapporten “låst”, og ingen andre kan behandle patientens oplysninger.– Det er ganske almindeligt, at forskellige fagfolk beder hinanden om at lukke patientens rapport for at få arbejdet gjort. Hvis patienten er i dårlig stand, og flere mennesker skal være involveret i patientens pleje på samme tid, ser jeg dette som en mulighed for nødsituationer, siger Peijas læge.Der er allerede foretaget korrektioner på lægemiddellisten, men situationen er ifølge medicinske kilder i Finland ret uændret.– Vi blev lovet, at alt ville blive rettet, men jeg er i tvivl om evnen til at ændre visse store grundlæggende ting. Det er åbent for alle, hvor meget spillerum der er til rådighed i systemet, siger en læge hos Peijas.

TILLITSVALGT: APOT HAR HAFT DET SVÆRT, PERSONALET ER HÅRDT

EEVA-MAIJA NIEMINEN FRA PEIJAS , LEKTOR I LUNGESYGDOM VS. AFDELING, MEDLEM AF DEN FINSKE MEDICINSKE FORENINGS DELEGATION, DELER KOLLEGERNES BEKYMRINGER. IFØLGE HAM HAR BEGYNDELSEN VÆRET NÆSTEN TARPO I EN BLINDFOLD. APOT BLEV LOVET AT FREMSKYNDE ARBEJDET, MEN INDTIL VIDERE HAR DET HOVEDSAGELIG BREMSET DET.Nieminen har talt omfattende med personalet som tillidsmand. Ifølge ham er der meget mere ved Apot end modstand mod forandring.– Efter min mening er tingene forbedret i de sidste fire måneder, men de meget tiltrængte reformer er blevet implementeret alt for langsomt, siger tillidsmanden Nieminen.Nieminen påpeger, at der har været meget overarbejde i Peijas, og at personalets trivsel er blevet testet af Apot.– Personalet har været nødt til at gøre en sindssyg fleksibilitet. Til tider er det frustrerende og modbydeligt at slå en knytnæve på bordet. Vi var klar til fleksibilitet og udvikling, men jeg synes ikke personalet er blevet rost nok.Tillidsmanden er også utilfreds med kommunikationen mellem ledelse og personale. Ifølge ham blev det ikke på forhånd annonceret, hvordan lægernes arbejde ville ændre sig markant.– Apots træningsmiljø blev taget i brug kun en måned før systemet blev lanceret. Jeg håber, at folk i de nye enheder vil blive trænet mere for Apot i fremtiden, end vi blev trænet.

ABBOTTEN UDVIDES TIL VANTAA I MAJ, FORVIRRET MED MEDDELELSER

Apot forventes at udvide snart ud over Peijas. I maj implementeres systemet af byen Vantaa, og næste år udvides det (du flytter til en anden tjeneste) iHelsinki og Uusimaa Hospital District, eller HUS, i januar og maj.Peijas ‘læger, der er interviewet ovenfor, vil gerne se en mere omfattende liste over systemmangler blandt personalet. Ifølge Nieminen bør der investeres flere ressourcer i udviklingen af Apot, fordi udviklingen af systemet nu har været så langsom i de fire måneder.Ifølge ham er der usikkerhed blandt Peijas-ansatte, især om hvor mange ressourcer der er til rådighed til videre udvikling.

Helsingin Sanomat rapporterede tidligere (skiftede til en anden tjeneste),at Valvira, der fører tilsyn med sociale og sundhedsydelser, har modtaget omkring tyve advarsler om Apoti i begyndelsen af året, men der er ingen alvorlige sager blandt dem.Valvira fik at vide i pressen, at beløbet ikke er særlig stort for et stort system, da der sidste år var omkring hundrede lignende rapporter om Lifecare-patientinformationssystemet.Nieminen siger på den anden side, at Peijas ‘læger kun har rapporteret til husets eget HaiPro-system (du går til en anden tjeneste).– Læger er ikke blevet informeret om, at sådanne systemrelaterede problemer kunne rapporteres til Valvira. Og HaiPro-underretninger er ikke blevet udført korrekt, når vi skal arbejde med systemet og patienterne. Der har heller ikke været nogen information om, hvorvidt HaiPro-meddelelser vil gå til Valvira, forklarer Nieminen.Nieminen tvivlede oprindeligt på, at HaiPro-meddelelser ville gå til Valvira. Dog blev han senere informeret om, at HaiPro-meddelelser ville blive flyttet fra HUS til Valvira.

APOT CEO ERKLÆRER: “PROBLEMER RETTET”

Apots administrerende direktør Hannu Välimäki indrømmer, at Apots lancering har været mere end forventet og ikke er gået så godt som planlagt. Især viste det sig, at medicinen var større end forventet, og selv små overraskelser kom.Välimäki håber på tålmodighed fra Peijas ‘personale og understreger, at fire måneder har været for kort til at optimere driften af systemet. Administrerende direktør lover, at alle spørgsmål, herunder lægemiddelfortegnelser og recept, vil blive løst i år, før HUS’s næste implementering begynder tidligt næste år.– Det kan ikke siges, at projektet gik som planlagt, fordi feedbacken er dette, det er klart. Der er en masse utilfredse læger og sygeplejersker i Peija, siger Välimäki.

– Hvis vi tænker på de næste implementeringer af HUS, har vi nu 9 til 10 måneder til at gøre det. Jeg tror, at vi i løbet af dette tidsrum får systemet til at tilfredsstille både Peijas-brugere og fremtidige HUS-brugere. Selvfølgelig vil mange forbedringer af medicinprocessen også gavne fremtidige implementeringer i Vantaa, ”siger han.Välimäki tilføjer, at Apotti har fungeret godt teknisk. Der er ikke fundet nogen rollover eller langsomhed. Risici for patientsikkerhed er heller ikke rapporteret. Problemerne er hovedsageligt relateret til systemets fluiditet.– Selvfølgelig tilfredsstiller dette ikke sygeplejersker, der kæmper med dette og er nødt til at bruge mere tid på noget end før. Men vi gør nu vores yderste for at bringe Peijas-produktionen tilbage til, hvor den var før og uden for, så fordelene ved systemet kan realiseres.Välimäki understreger, at fordelene ved Apot ikke realiseres før i maj, da fordelene kun kan realiseres, hvis der er ægte integration mellem de forskellige sektorer, primær sundhedsvæsen, specialiseret og social pleje og “videnstyring”.De fremtidige fordele ved Apot, der endnu ikke er realiseret, er baseret på det faktum, at et system fungerer på tværs af alle sektorer.– Dette vil give os mulighed for bedre at allokere ressourcer og fremskynde processer. Den samlede fordel kommer på længere sigt, da flere oplysninger begynder at samle sig i systemet, siger Välimäki.

PRISLAPPEN INKLUDERER ALT UDVIKLINGSARBEJDE

Hvad med Apots prismærke på 600 millioner dollars, og kan udviklingsarbejde stoppe på grund af mangel på penge? Ifølge administrerende direktør Välimäki inkluderer “dealen” reparation og optimering af alle fundne bugs samt videreudvikling over en lang periode på 10 år.Han understreger, at det værste nu ligger bag, og Peijas personale har gjort værdifuldt arbejde med at udvikle systemet. Ifølge ham kan frugterne af dette arbejde bruges mere vidt på HUS næste år.Ifølge Välimäki er der 30.000 Apot-brugere i HUS-området, og ca. 5.000 mennesker har været involveret i udviklingsprocessen indtil videre. Dette inkluderer læger, sygeplejersker, socialarbejdere og administratorer.– Så vi er virkelig involverede, men ikke alle 30.000 kunne være involverede. Derfor er der også utilfredse parter. Vi er nu i optimeringsfasen for Peijas, med 2.000 brugere involveret, for at få endnu mere feedback der, og at vide, hvordan vi skal gå videre til vores næste udviklingsarbejde, ”siger Välimäki.Torsdag 28.3.2019. klokken 02.41 Eeva-Maija Nieminen specificerede, at Haipro-meddelelserne ville blive placeret fra HUS til Valvira, selvom hun oprindeligt havde mistænkt problemet. Jutta ændrede sig i denne henseende.

Boks med oplysninger om Apotti:
Stort social- og sundheds-patientinformationssystem. Erstatter adskillige andre systemer i HUS.

  • Brugere er HUS Universitetshospital, Helsinki, Vantaa, Kirkkonummi, Kauniainen, Tuusula og Kerava.
  • Leveres af USA-baserede Epic Systems. Systemet er ændret, så det passer til Finland.
  • Implementeret i HUS Peijas i november 2018. Udvidet til Vantaa i maj for social og grundlæggende sundhedsydelser.
  • I januar 2020 til brug i Hyvinkää, Lohja, Porvoo, Jorvi, Raseborg og HUS Gynekologi og psykiatri-enheder.
  • Maj 2020 til brug i Meilahti og Töölö hospitaler, hud- og allergihospital, kirurgisk hospital, HUS Malmi, Laakso, Aurora og Herttoniemi hospitaler og HUS billeddannelse.
  • Ifølge de aktuelle skøn vil der være 35.000 brugere og 1,6 millioner kunder.
  • Det anslås at koste omkring 600 mio. EUR over en tiårs kontraktperiode.

Kilder: HUS og Apotti